Allround dienstverlener

In het kennismakingsgesprek kon hij zijn ogen niet van me af houden. Zelf ontweek ik elk oogcontact en keek vooral omlaag. Ik sloeg mijn benen over elkaar en deed net of ik mijn rokje over mijn knieën wilde trekken. Ondertussen wiebelde ik met mijn hooggehakte pump. Ik zag hem ernaar staren. Deze overplaatsing zou weer een succes gaan worden.

De stukken die hij nodig had, lagen altijd al klaar voordat hij ernaar had kunnen vragen. Ik wist precies welke mensen ik moest afwimpelen. Als hij dat soort telefoongesprekken opving, gaf hij me een glimlach. Deze contactmomenten gaven mij een siddering. De grens van werk en privé werd vaag. De stomerij was voor mij geen omweg. Ik herinnerde hem aan verjaardagen en zorgde voor bloemen en cadeaus. Ik kreeg dure cadeaus met secretaressedag, kerst en mijn verjaardag.

Gedurende de dag vroeg ik hem regelmatig of ik nog wat kon betekenen. Aan het eind van de werkdag deed ik dat nog een laatste keer, terwijl ik me op de hoek van zijn bureau neervlijde. Hij schoof alles aan de kant en speelde het spel mee. Het begon met opdrachten over het geurtje dat ik de volgende dag op zou doen. Al snel daarna liep ik in de weekenden door de stad, kleding te zoeken die hij had aangegeven. In mijn vrije tijd las ik de boeken die hij me opdroeg. Later vertelde hij ook met wie ik mocht afspreken en ook daar hield ik mij trouw aan.

Vorige week had hij over zijn passie voor littekens verteld. De opdracht was om maandag een lijn met tien hechtingen te tonen. Dit waren het soort vragen waarop ik had zitten wachten. Op internet had ik gevonden hoe groot de wond moest zijn. Met een stuk glas maakte ik een snee in mijn been en ging naar de spoedeisende hulp. Het verhaal over een gevallen glasplaat bij het verhuizen werd niet in twijfel getrokken. Bij het hechten was het spannend of het tien hechtingen gingen worden en ook dat ging goed.

Maandag eind van de dag ging ik weer op zijn bureau zitten. De pleister ging er af en hij gleed met zijn vingers over de wond. Met beide handen bleef hij mijn been vasthouden. Hij keek naar de hechtingen en verlegde zijn blik naar mijn gezicht. De warmte van zijn handen trok vanuit mijn been door mijn hele lichaam. Ik legde mijn handen op die van hem. We bleven elkaar aankijken zonder iets te zeggen.

De volgende dag bleek hij zich ziek gemeld te hebben. Hij was nooit ziek en anders zou hij mij wel bellen. Ik realiseerde me dat dit door de vorige avond kwam. Door te enthousiast op zijn verzoek in te gaan, had ik hem weggejaagd. Terwijl het juist zoveel moeite had gekost om tot zijn intiemste fantasieën te komen. Ik besefte dat dit het eind van onze relatie was. Ik was niet verbaasd aan het eind van de dag weer bij personeelszaken uitgenodigd te worden. Ik werd meteen overgeplaatst naar een andere afdeling. Er was een vacature die direct ingevuld moest worden en mijn baas had mij naar voren geschoven. Hij had vol lof over mij gesproken en dit zou een mooie promotie voor mij zijn.

Ik ga naar de directiegang om mijn nieuwe baas te ontmoeten. Zijn glimlach haalt me uit mijn gedachten. De handdruk in combinatie met het oogcontact geven mij het vertrouwen dat ik weer op mijn eigen allround werkwijze alles zal kunnen doen. Zijn ogen verraden dat ook hij een rol voor mij heeft in zijn fantasieën. Misschien weet hij ze zelf nog niet, dan ga ik hem wel helpen. Ik spreek mezelf toe om weer van voren af aan te gaan beginnen. Met zachte stem en neergeslagen ogen zeg ik: ‘Wat kan ik voor u betekenen?’

22/11/09

2 gedachtes over “Allround dienstverlener

  1. Ik val van mijn stoel af van verbazing! Goed hoor! Ik moet gelijk aan Roald Dahl denken. Heb je wel eens de kronkels van Simon Carmiggelt gelezen?

Geef een reactie

