De grote dag

We zaten allemaal in de tuin. De sfeer was weer als vanouds. In onze studententijd kwamen we samen in uitgewoonde keukens met goedkope wijn. Hier zaten we weer te kletsen, maar inmiddels wel bij een Franse vakantievilla met veel champagne. Na afronding van de studies waren we allemaal onze eigen weg gegaan. Dat Michiel en Annette bij elkaar bleven, verraste me niet. Michiel was de aanvoerder van onze groep, hij nam altijd het voortouw en hij had bij alles wat hij deed succes. Annette was een prachtige verschijning. Ze was wat schuchter en je zag hoe ze Michiel altijd bewonderde. In mijn ogen was Annette voor Michiel een trofee. Het verbaasde me dat Annette en Michiel geen groots feest van hun bruiloft maakten. Ze gingen trouwen in Frankrijk en wilden dat klein organiseren, alleen met de vrienden van toen. Vandaar dat we allemaal de dag voor het huwelijk in de Franse zon verhalen zaten op te halen.

De champagne ging er in hoog tempo doorheen en we probeerden elkaar af te troeven met de beste anekdotes. In de enthousiaste sfeer vertelde Sander opeens dat hij wat met Annette had gehad. Iedereen viel stil. Sander merkte het en zei verdedigend dat we allemaal toen wat losser met elkaar omgingen. Hij maakte het er alleen maar erger mee. De rest had inderdaad onderling verschillende relaties gehad, maar dat Annette van Michiel was, dat was altijd zo geweest. Michiel stond abrupt op. Zijn stoel viel naar achteren en hij liep zonder verder omkijken naar binnen. Annette snelde achter hem aan. Wij bleven buiten achter, maar gingen niet veel later ook naar binnen. We spraken elkaar moed in, dat het allemaal toch al even geleden was en Annette en Michiel het nu vast zouden uitpraten. Morgen was tenslotte hun grote dag.

De volgende dag was ik vroeg wakker. De zon scheen mijn kamer binnen. Het huis was lekker licht en het bloemetjesbehang creëerde een passende romantische sfeer. Ik had voor deze gelegenheid mijn krulsetje meegenomen en zorgde voor een feestelijk kapsel. Ik gleed in mijn nieuwe groen met zwarte jurkje en draaide even rond. Het zwierde sierlijk om me heen en ik was zeer tevreden. Met een zwarte ketting maakte ik het plaatje af.

Het viel me op dat het zo stil in huis bleef. Zou de rest nog van de vele champagne aan het bijkomen zijn? Zachtjes ging ik mijn kamer uit. Ik liep naar de kamer van Annette en Michiel en zag dat de witte deur bij de deurklink een grote vlek had. Had er iets tussen de deur gezeten? Ik deinsde achteruit en vond steun bij de muur achter mij. Mijn blik was naar beneden gegleden. Ik besefte dat ik bloed zag. Mijn mond viel open en ik hield mijn adem in. Hier was vannacht iets heel fout gegaan. Er liep een donkerrode streep over de deur naar beneden en onderaan zag ik in een plasje bloed een vinger van Annette liggen. De verlovingsring was eraf gevallen.


>> foto <<

Geschreven voor de februari-opdracht van Het Fantasierijk.
Baseer een verhaal op een van de drie verhaalfoto’s van fotograaf Maarten Steffens. Het resultaat telt maximaal 500 woorden.

07/02/10

Geef een reactie

