De kus

Afgelopen weekend zat ik een oude Elsevier door te bladeren en bleef ik hangen op een stuk over de chemie van de kus. En inderdaad dacht ik, wat maakt nou dat wij zoenen en dan heb ik het met name over, plastisch uitgedrukt, het passioneel zoenen op en zelfs in de mond. Sorry, misschien ga ik nu iets moois overanalyseren. Ik wil zeker niet dat je gaat denken “laat voortaan maar…”.

Daar ben ik me verder in gaan verdiepen. Goed dat er zoiets als filematologie bestaat: de wetenschap van het kussen. Ben ik niet de enige die hierover aan het denken is geslagen.

Om de wetenschappelijke weg te blijven volgen; kussen heeft verschillende betekenissen in het baltsgedrag van de mens. Bij het kussen wordt zowel het speeksel als de mondgeur van de partner beoordeeld op de geschiktheid als ouder. Tevens wordt aangegeven dat kussen rustgevend is en dat door kussen de onderlinge band toeneemt.

Ging je bij het speeksel en mondgeur verhaal even over je nek, bedenk dan dat dit juist goed is voor je gezondheid, want door de eigen bacteriën uit te wisselen met die van een ander versterk je het defensiesysteem van je lichaam.

Maar daar doen we het geheid niet in eerste instantie voor. Het gaat vast over de vonk die overslaat bij een passionele kus. En dat blijkt geen beeldspraak te zijn. Een zwoele zoen veroorzaakt een complexe chemische reactie in de hersenen die zorgt voor gevoelens als gelukzaligheid, opwinding of ontspannen zijn. Met kussen ben je je (potentiële) partner dus eigenlijk chemisch aan het wegen.

“Een kus is een mooie truc die door de natuur is uitgevonden om het spreken te stoppen als de woorden overvloedig worden.” (Ingrid Bergman). Misschien tijd om nu maar te stoppen met schrijven en …

21/04/09

Geef een reactie

