Hoe oud voel je je?

Een blog van iemand die niet helemaal gelukkig is om weer een jaartje ouder te zijn geworden, bracht mij weer terug naar mijn studietijd. Nee, niet omdat ik zo zeer terug naar die leeftijd verlang, maar omdat een stukje uit mijn afstudeeronderwerp van toen toch wel leuk is om hier te delen.

Ik bekeek namelijk het verband tussen de werkelijke leeftijd en de leeftijd die mensen zich voelen. Daarbij heb ik zowel in literatuur zitten spitten als driehonderd vragenlijsten verwerkt. Oftewel, het nu volgende is wetenschappelijk onderbouwd!

In je tienerjaren voel je je ouder dan je bent en naarmate je in die tijd een jaartje ouder wordt, wordt het verschil tussen je echte leeftijd en hoe oud je je voelt weer kleiner. Als je dan eenmaal echt ouder bent ga je je juist jonger voelen dan je bent, en dan wordt het verschil tussen hoe oud je echt bent en hoe oud je je voelt steeds groter. Er bleek een lineair verband tussen werkelijke leeftijd en gevoelsleeftijd. Het omslagpunt ligt ergens begin dertig jaar.

Echter, naarmate je ouder wordt gaan er wel wat factoren meespelen die dit mooie verband wat gaan verkleuren en dat komt dan door je gezondheid, familieaangelegenheden en ook je inkomensniveau (de rijkeren voelen zich jonger!).

Zo’n onderzoek is een puur wetenschappelijke activiteit als je zelf zo begin twintig bent. Maar nu ik ook wat ouder word, begint het meer te leven; voelden we ons echt ook dertig toen we dertig waren? Of blijf je je gewoon altijd achttien voelen.

23/03/09

Geef een reactie

