Ik weet het zeker

Mijn ouders vonden me al snel een beetje vreemd. Ik was een stil kind, leefde in mijn eigen wereld. Toen ik leerde lezen, werd ik direct verliefd op boeken. Met muziekles wist ik meteen dat ik piano wilde spelen. De muziekleraar uitte zijn verbazing hoe snel ik het oppikte, met name werken van Haydn had ik snel onder de knie.

Het schoolreisje naar het Zuiderzeemuseum herinner ik me nog goed. We gingen naar een nagebouwd schooltje en mochten met een kroontjespen schrijven. Ik zag de andere kinderen knoeien met de inkt, terwijl ik genoot van het gekras van de pen. Ik herkende mijn handschrift niet meer terug.

Op de middelbare school was mijn favoriete vak Engels. Al snel las ik liever boeken in het Engels dan Nederlands. En toen ik haar boeken ging lezen, was ik meteen verkocht. Het leek wel of ik wist wat er ging gebeuren, voordat ik de pagina had omgeslagen. Als een echte tiener spaarde ik er alles van. Ik heb ook wel boeken van tijdgenoten gelezen, Fanny Burnley en Charlotte Smith, maar dat was anders. Misschien hoorde dat toen wel bij de leeftijd. Als je fan van iets was, dan was al het andere natuurlijk minder goed.

Een aantal jaar later ben ik met een georganiseerde reis naar Engeland gegaan. Ik had ontdekt dat er een thema reis over haar was. We bezochten de plekken waar zij had gewoond en het voelde als thuiskomen. Het huis waar zij de laatste jaren woonde was te bezichtigen. Ik herkende binnen alles. We eindigenden de tour waar zij was overleden. Ik werd spontaan misselijk en kreeg last van hyperventilatie. Door deze reis wist ik het zeker. In mijn vorige leven was ik Jane Austen.

Geschreven voor de november opdracht van Het Fantasierijk.

Een bijdrage van ten hoogste 500 woorden met het thema spiritualiteit, waarbij maximaal drie bijvoeglijk naamwoorden worden gebuikt.

15/11/09

Geef een reactie

