In het donker

Eens in de zoveel tijd, altijd ’s avonds laat wanneer ik alleen thuis ben, krijg ik onverwachts bezoek. Inmiddels ben ik er zelfs huiverig voor geworden. Wat vroeger gezellig was, is vervelend geworden. Eenmaal binnen is hij ook steeds moeilijker weer weg te krijgen. Angstig zijn voor zijn komst maakt juist dat hij vaker komt. Mijn donkere geweten heeft mij steeds meer in zijn greep.

Vroeger mijmerden we samen over wat er in mijn leven was gebeurd en hoe de toekomst er uit zou gaan zien. Het ging over kleinigheden en de grote levensmomenten waren nog blanco in te vullen. Nu word ik stevig aangesproken op mijn doen en laten en hoe ik die levensmomenten invul. In de dagelijkse activiteiten laat hij al merken wanneer hij niet tevreden is. Ik kan het dan nog goed wegdrukken en laat me leiden door de behoeftes op dat moment. Op dit soort avonden krijg ik natuurlijk stevig de rekening gepresenteerd. Hij schaamt zich soms voor mijn gedrag.

In discussie gaan heeft geen zin. Mijn geweten heeft geen begrip voor afwijkend gedrag. Ikzelf eigenlijk natuurlijk ook niet. Waarom doe ik anders dan vroeger in die toekomstplannen bedacht? Toekomstplannen die nog steeds passen, maar waar ik wel eens vaart in moet gaan maken. Ik leg me er maar bij neer en wacht tot hij de vermoeidheid laat winnen.

Geschreven voor de november uitdaging van de hyve Het Muziekverhaal.

Iron Maiden – Fear of the dark


the unknown troubles on your mind
maybe your mind is playing tricks
you sense and suddenly eyes fix
on dancing shadows from behind

06/11/09

Geef een reactie

