Klaar mee

De voordeurbel ging. Mijn moeder duwde zich van de bank omhoog en strompelde naar de deur. Waarom ging ze met haar dronken hoofd überhaupt de deur open doen? Ik glipte snel de keuken in om er vooral niets mee te maken te hebben. Ik had ook geen brood naar school meegekregen, dus dan kon ik wat te eten zoeken; crackers met pindakaas ging het worden. Ik kon geen schoon bestek meer vinden, dan maar even een vleesmes.

Na de scheiding van mijn ouders was er bedacht dat ik bij mijn moeder zou wonen. Dat zou haar helpen een dagritme te behouden. Eens in de zoveel tijd kwam er een gezinsvoogdes langs. Dan ging mijn moeder opeens haar best doen en kreeg ik nog even mee dat ik vooral aardig voor haar moest zijn. Het was inmiddels wel weer eens tijd voor haar bezoekje. Maar nee, ik hoorde een mannenstem en herkende hem wel. Een aantal weken geleden was hij geweest om te helpen bij iets over geldzaken. Sindsdien kwam hij af en toe langs.

Mijn moeder vroeg met dubbele tong of hij binnen wilde komen. Was ik maar naar mijn slaapkamer gelopen, want ik kon niet meer ongezien wegkomen. Ze liepen de woonkamer in. Mijn moeder vertelde wat onsamenhangende onzin en zo te horen was ze daarna op de bank in slaap gevallen. Ik hoorde hem weer opstaan. Hopelijk zou hij gewoon gaan, maar misschien was dat eigenlijk wel wat raar.

Verdorie, hij kwam richting de keuken.
‘He, jij bent ook thuis!’ zei hij met teveel verbaasde vrolijkheid in zijn stem.
‘Op woensdagmiddag is er geen school,’ beet ik terug en ik wilde weglopen. Hij blokkeerde echter de uitgang en ik stond klem bij het aanrecht.
‘Oh, maar dan kunnen wij gezellig even bijpraten,’ was zijn reactie.
‘Nou, dat hoeft voor mij niet, hoor. Mag ik gaan?’ probeerde ik iets aardiger.
‘Maar ik ben benieuwd hoe het met je gaat,’ en hij zette nog een stap dichterbij.
‘Dat lijkt me sterk,’ ik voelde me ongemakkelijk worden.
‘Echt waar, je hebt het vast niet makkelijk,’ met zijn hand raakte hij mijn gezicht aan en schoof een pluk haar achter mijn oor. Ik had het gevoel dat ik ging ontploffen. Natuurlijk was ik niet blij met hoe alles ging. Mijn frustratie werd met de dag groter, maar hem interesseerde dat echt niet. Wat wilde hij nou?
‘Ik zie het toch aan je,’ ging hij door, ‘je komt duidelijk liefde tekort,’ vervolgens drukte hij mij tegen zich aan. In een reflex schudde ik mezelf weer los. Wat was dit?
‘Ik heb het ook niet makkelijk, weet je,’ vervolgde hij, ‘dus dan helpen we elkaar.’ Ik keek hem onbegrijpend aan.
‘Rustig maar,’ en zijn handen gingen om mijn nek, omlaag over plekken waar ik ze niet wilde hebben en vervolgens pakte hij mijn polsen beet. Hij wilde mijn handen naar zijn lichaam brengen en ik raakte in paniek. Ik had het pindakaasmes nog in mijn hand en haalde uit. Met meer kracht dan ik dacht in me te hebben ging het mes zijn arm in. Vol verbazing over mezelf, hield ik het vast en trok ik het er meteen weer uit. Er liep een straaltje bloed uit zijn arm en ik zag nog wat pindakaas zitten, ik zag bloedspetters en ik keek naar het mes in mijn hand dat roodglimmend was geworden. Hij greep naar zijn arm, keek naar mij en ik zag zijn blik verharden.
‘Wat denk je wel? Zo gaan we niet met elkaar om!’ hij graaide het mes uit mijn hand en gooide het op het aanrecht. Voor ik het wist lag ik op de grond met hem bovenop me. Ik kreeg haast geen lucht en voelde zijn zware ademhaling. Ik probeerde weg te kijken, maar hij pakte mijn hoofd zo beet dat dat niet mogelijk was. Ik moet snel iets verzinnen. In een opwelling prikte ik met mijn vingers in zijn ogen. Hij slaakte een kreet en greep met beide handen naar zijn gezicht. Snel kroop ik onder hem vandaan. Hij bleef liggen met zijn handen voor zijn gezicht en kreunde onophoudelijk.

Ik was er helemaal klaar mee, met alles en iedereen. Ik liep de voordeur uit, voor de laatste keer.

28/08/09

Geef een reactie

