In mijn element

Jezelf terugvinden in je woorden. Schrijven over jezelf. Gruwel. Met een studie psychologie achter de rug, zou dat toch een aangename uitdaging moeten zijn. Op mijn achttiende dacht ik daar inderdaad anders over. Na een aantal studiepracticums sloeg de twijfel toe. Ik had verwacht op de basisschool mijn laatste kringgesprek gehad te hebben. Maar daar zat ik weer. Vol verbazing keek ik hoe anderen opeens emmers vol emotie leegstortten. Tranen waren niet te houden en andere groepsleden hielden het ook niet meer droog. Docenten uitten begrip en bewondering. Ik vroeg me af of al die studenten de studie waren gaan volgen vanuit hun eigen problematische ervaringen. Of deed ik dat ook?

~ verkoelt als de ander emotioneel wordt; stilstaan bij gecompliceerde gedachtepatronen is verspilling van energie ~

Ik richtte me op de onderzoekskant en ontdekte dat het beschrijven hiervan nog leuker was. Andere studiegenoten hadden moeite met het kernachtig, wetenschappelijk formuleren. Bij mij stond er nooit een woord teveel. Schrijven was fantastisch. Als eerste in mijn studentenhuis had ik een PC. De oranje letters op die zwarte achtergrond en de reutelende matrixprinter, horen bij de heerlijke herinneringen. Met het creatief schrijven, kost het me juist moeite het levendig te maken. Ik heb al menig keer gehoord een vlakke schrijfstijl te hebben. Met de juiste onderwerpkeuze lijkt het echter een bewust gekozen vorm van kille spanningsopbouw.

~ is sober, zowel in aankleding als gevoelens, heeft niet veel woorden nodig; het is wat het is ~

De studie heb ik afgemaakt, zoals alles waar ik aan begin. Daarna volgde het gebruikelijke carrièretraject, samenwonen en huis kopen. Met bewondering kijk ik naar vrienden die spontaan andere keuzes maken, zoals naar het buitenland verhuizen. Ze weten maar half waar ze aan beginnen, maar dat zien ze niet als probleem. Met een droombeeld van het doel voor ogen, zal tomeloze passie ze er ook gaan brengen. Nee, laat mij dan maar hier thuis achter mijn laptop. De kleine fantasiewereld daar is voor mij al spannend genoeg.

~ is gericht op een solide basis; realistisch, praktisch ~

Geschreven voor de juni uitdaging van de hyve CdlC.

Als alles op aarde is te herleiden tot de vier elementen; lucht, water, vuur en aarde, dan moet het terug te vinden zijn in wie we zijn, in hoe we in het leven staan en hoe we denken. Dan moet het terug te vinden zijn in onze woorden, want met onze woorden geven we een stuk van onszelf. CdlC daagt jullie voor de maand juni uit dat stuk van jezelf te verwoorden wat verbonden is met één van de vier elementen.

~ aarde ~

Geef een reactie

