La Dolce Vita

Door het raam valt nog steeds licht naar binnen. Buiten is het verbazingwekkend stil. Dat had ik ’s nachts in hartje Rome niet verwacht. Het is warm. Het laken heb ik al half van me afgeduwd en ligt tussen ons in. Ik val maar niet in slaap.

We hebben de afgelopen twee dagen zoveel gezien. Vanuit ons hotel hebben we al vele kilometers gelopen. De stad is prachtig, maar dat delen we niet samen. De hectiek van alledag heeft vast gemaakt dat we langs elkaar heen zijn gaan leven. Ik verwachtte onze intimiteit hier weer terug te vinden, maar het lijkt niet te lukken. Thuis heb ik het wel eens benoemd. Hij wuifde het weg met ‘dat gaat nou eenmaal zo als je lang samen bent’. Maar toch, op feestjes zie ik stellen na jaren samen nog steeds even tegen elkaar aanschuiven, waarbij hij dan zijn arm om haar heenslaat. Dat soort kleine dingen vallen me steeds meer op. Ik wil het ook niet meer bespreken, dat maakt het alleen maar ongemakkelijker. Het plannen van een reisje naar Rome leek me een betere aanpak.

Ik ga uit bed en doe het raam verder open. Het kleine zuchtje wind speelt met mijn haar. Het is mooi om de stad zo rustig te zien. Door de schaduwen van de nacht, voel ik me in een klassieke zwart-wit film beland. Ik trek de kleding van vanavond weer aan en verlaat de kamer. Eenmaal op straat, vraag ik me af of het wel verstandig is om een stuk te gaan lopen. Toch loop ik door. Gedachten zijn mijn enige gezelschap en daarin is in deze lange nacht alles al de revue gepasseerd. De zwarte strapless jurk die zo goed bij de chique eetgelegenheid paste, zwiert zachtjes om me heen. Het sluimerende gevoel van eenzaamheid en melancholie heeft de volle vrijheid gekregen, wanneer ik besef wat ik na de volgende straathoek ga zien.

De Trevifontein oogt nog imposanter dan overdag. Toen stond ik hier met een massa andere toeristen die naar mijn idee alleen maar bezig waren met muntjes gooien en foto’s maken. Nu is ook hier niemand en kan ik echt genieten van het geklater van het water. Ik blijf een tijdje staan kijken en zie voor me hoe Sylvia in La Dolce Vita gracieus door het water loopt. Ik ga op de rand zitten, doe mijn schoenen uit en beeld me in dat ik haar ben.

Het water is kouder dan ik had verwacht. Ik waad er doorheen totdat ik de nevel van het vallende water voel. Op mijn armen ontstaat kippenvel en ik zie de onderkant van mijn jurk om me heen drijven. Dan besef ik me hoe triest ik eigenlijk ben. Ik kijk op hoe ik het snelste hier weer uit kom, maar zie dan dat ik niet meer alleen in het water sta. De film is weer helemaal terug in mijn hoofd, als ik de Italiaan zo strak in pak naar me toe zie lopen. ‘Mijn Marcello’, gaat er door me heen.

Mijn afweging om weg te lopen of stil te blijven staan, duurt te lang. Hij heeft mijn pols al beetgepakt. Zijn nabijheid zou me normaliter hebben afgeschrikt. Nu voel ik me prettig gevangen in zijn blik en greep. Ik sluit mijn ogen en geniet van het moment; de geluiden van het water en zijn ademhaling, de warmte van zijn lichaam en zijn geur. Ik wil het allemaal opslaan. Hij laat mijn arm niet los. Na even zo gestaan te hebben, trekt hij me mee naar de kant. Ik loop er achteraan, maar wordt vervolgens afgeleid door de telefoon.

Telefoon? Dat lees ik toch niet? Hij gaat hier. Verdorie, die ligt nog binnen. Wat een gedoe om uit die hangmat te komen. Waar ligt die telefoon eigenlijk?

Geschreven voor de juli/augustus uitdaging van de hyve CdlC.
Zon, zomer, zoetheid. Het is vakantietijd! Geen moeten, geen opdrachten, het grote genieten is begonnen. Oftewel ‘La Dolce Vita’. Niks moet, maar alles mag. We lasten een officiële zomerstop in, maar voor wie het echt niet laten kan is La Dolce Vita een richtlijn om je woorden aan te wijden.

La Dolce Vita. Vakantie. Sores zijn er niet of heb je weggebagatelliseerd. Zodoende is dit het moment om in je hangmat volledig in je boek te kunnen opgaan.

Geef een reactie

