Fields of Gold

Die zomervakantie begon al anders. Met mijn eigen tentje en niet meer mee hoeven met de uitstapjes die je ouders verzinnen. Bij het zwembad vond ik al snel aansluiting bij de anderen. Dit was hoe vakantie hoorde te zijn. ’s Avonds op het terras zagen we elkaar weer. De felheid van de zon was verdwenen en met de plastic stoelen maakten we een kring. De kinderen waren hier maar kort bij. Die moesten van hun ouders weer terug. Zo bleven wij elke avond met een kleine groep achter en eindigde ik altijd naast hem.

Na een aantal avonden stelde hij voor een stukje te gaan lopen. Vervolgens verlieten we het campingterrein. Hij bleef achter de groep lopen. Ik ook. Hij raakte met zijn vingers mijn hand. Meteen voelde ik een stroomstoot van tintelingen naar mijn maag gaan. Heel bewust zorgde ik dat mijn hand niet verplaatste. Vingers speelden met elkaar en haakten in elkaar vast. De voorste riep dat we gingen omkeren, want hier was niets aan. Iedereen draaide om. Hij trok mij van het pad af, een graanveld in. Na een stukje lopen bleven we staan. De stilte versterkte de spanning. Ik hoorde mijn eigen hartslag. Zonder aarzeling kwam hij dichterbij. Een elektrische vonk ging door me heen; mijn eerste zoen.

Hij maakte een stukje in het graanveld plat, zodat we naast elkaar konden zitten. We zakten onderuit en keken naar de lucht. Langzaamaan werden de sterren zichtbaar en verdween de gloed van het graan in het donker van de nacht. We lagen op onze rug en hielden elkaars hand vast. We keken naar de sterren. Het enige geluid was het zachtjes ritselen van het graan. Onze gedachten kregen vrij spel.

Er zouden nog vele van deze avonden volgen. Bij elk graanveld dat we later tegenkwamen, dachten we terug aan deze avond. We keken elkaar dan aan en de chemie was er weer direct. Die blik was genoeg om te beseffen dat je samen het geluk gevonden had. Onze kinderen vonden dat vreselijk klef, maar gingen dat later juist bewonderen. Wat wij hadden, dat hoopten zij ook ooit te vinden.

Althans, dat dacht ik toen met al mijn wijsheid uit veel te veel romantische films. Die eerste zoen zit vast in ieders romantische verhaal, alleen lopen de verhaallijnen vervolgens zoals geen schrijver ze had durven uitwerken.

Geschreven voor de augustus uitdaging van de hyve Het muziekverhaal.

Trijntje Oosterhuis – Fields of Gold

Een gedachte over “Fields of Gold

Geef een reactie

