Trick or treat

Dit jaar had Joke bij iedereen in de wijk een briefje in de bus gedaan om de ‘trick or treat’ avond aan te kondigen. Gevraagd werd om snoepgoed in huis te halen en kinderen konden ’s avonds verkleed naar het plein komen om in groepjes langs de deuren te gaan.

Het had Joke moeite gekost om haar twee dochters enthousiast te krijgen. Haar jongedames waren niet avontuurlijk ingesteld. Met name de oudste, Eva, keek graag de kat uit de boom en Suze deed meestal haar grote zus na.

Op het plein stonden meer kinderen en ouders dan vorig jaar. Het leek wel of ook de ouders elk jaar meer verkleed kwamen. Joke ging op een bankje staan. Voor de nieuwelingen vertelde ze hoe er in groepjes door de buurt zou worden gegaan. Groepjes kinderen en ouders waren al uit zichzelf gevormd. Haar eigen kinderen stonden bij een vriendelijke heks en zo te zien vertelde Suze een heel verhaal. Joke werd meegetrokken in de groep van haar buurvrouw en ze dacht dat dit misschien ook wel goed was. Over een uurtje zouden ze tenslotte allemaal hier weer samenkomen.

‘Hoe heet jij?’
‘Ik heet Suze.’
‘Wat een leuke naam, Suze. Ik heet Natasja. Wat ben jij mooi verkleed! En wie is dat achter jou?’
‘Dat is mijn zus. Dat is Eva. Zij is twee jaar ouder dan ik.’
‘Ohh, dat is al oud. Dag Eva, ik ben Natasja.’
Eva bleef achter haar zusje staan en keek rond. Ze zag haar moeder naar haar zwaaien en met een groep meelopen. Eva wilde eigenlijk Suze haar hand pakken en erheen rennen, maar ze wist dat dat niet netjes was. Suze was met die mevrouw aan het praten en ze was best aardig.
‘Gaan jullie met mij mee?’
Suze pakte de uitnodigende hand van Natasja. Eva liep er stilletjes achteraan.
‘Ik heb een idee! Ik weet een plek waar we veel meer snoep gaan krijgen en de anderen gaan daar vast niet heen. Zullen we dat doen?’
‘Jaha!’ riep Suze enthousiast.
‘Dan gaan we wel een klein stukje met de auto. Kijk die staat daar en dat is mijn vriend Rob.’
Eva deinsde terug. ‘Suze…’ zei ze zachtjes.
‘Wat voor snoep vind jij het lekkerst?’ vroeg Natasja aan Suze.
‘Marsjes!’ gilde Suze vrolijk uit.
‘Die zijn daar vast!’ vervolgde Natasja, terwijl ze de autodeur opende en Suze er in kroop. Eva schoof er maar bij.

‘Kijk we zijn er al!’ een paar straten verder stapten ze uit.
‘Daar gaan we aanbellen!’ Natasja wees naar een deur en Suze liep er naar toe.
Er werd direct opengedaan door een dame met een grote schaal snoep. Suze en Eva pakten iets.
‘Je mag wel meer hoor! Oh, hebben jullie geen tasjes om het in te doen? Kom maar binnen, dan zoek ik even een tasje.’
Suze en Eva volgden en staarden de woonkamer is.
‘Ja, dat is een Wii. Willen jullie er even mee spelen? Ik zet wel wat leuks aan.’
Eva leefde helemaal op. ‘Suze, dat is gaaf, joh!’
‘Alsjeblieft, een glas cola. Doen jullie wie hem het eerste op heeft?’ Eva en Suze reageerden direct. Ook omdat ze snel verder wilden spelen.

‘Die zijn zo onder zeil,’ zei Esther met een knipoog, terwijl ze de lege glazen op het aanrecht zette. ‘Natas, ik moet het je nageven, die jongste voldoet volledig aan de opdracht, maar waarom heb je die oudere meegenomen?’
‘Esther, dacht je dat het makkelijk was om haar zonder argwaan mee te krijgen?’
‘Nou ja, daar verzinnen we na de levering wel wat op.’
Rob sprak voor het eerst, ‘ik weet wel wat, ik neem haar wel mee en jullie horen er nooit meer iets over.’

Rob liep de kamer in. Beide meisjes waren op de bank in slaap gevallen. Rob tilde Eva voorzichtig op en liep met haar naar zijn auto. Natasja en Esther keken ernaar vanuit het keukenraam.
‘Gaf hij haar nou een zoen?’ zei Natasja verbaasd, haar blik nog steeds naar buiten gericht.
‘Niet over nadenken, Natas. We hebben hier onze goudmijn op de bank liggen, laten we het daar maar bij houden.’

Geschreven voor de oktober opdracht ‘Halloween’ van de hyve CdlC.

Een gedachte over “Trick or treat

Geef een reactie

