Flashback

Met wat collega’s loop ik naar de nieuwjaarsreceptie. We wachten op de speech van onze directeur. Terugblikken en vooruitkijken. Ondertussen kijk ik de zaal rond, op zoek naar hem. Het is een automatisme waar ik niet vanaf kom. Ik moet ermee stoppen, maar ik ben alweer te laat. Gevonden. Hij mij ook. Het had me zoveel moeite gekost om te zeggen dat ik dit niet meer wilde. Maar nu creëerde ik de situatie zelf weer.

Onze ogen vinden elkaar. De jaarlijkse barbecue loopt op zijn eind en de rosé heeft me losser gemaakt. Hij vertrekt en ik doe hetzelfde. Ik ga achter hem aan. Een eerste gesprekje dat niet over werk gaat. Er is iets, de chemie is voelbaar. We komen bij onze fietsen. Even is er een twijfeling om nog iets af te spreken. Maar wat zou dat betekenen, de sfeer van gewoon gezellig is al lang gepasseerd.

Ik kan niet meer blijven. Het risico om in herhaling te vallen is te groot. Ik ken mezelf en hem inmiddels ook. Afgelopen jaar heb ik geleerd dat je gevoel volgen, je eerder ongelukkiger dan gelukkiger kan maken. Daarom wordt dit jaar het jaar van het verstand. Ik druk op de knop bij de liften. En juist die lift is degene die voor me open gaat.

De deuren glijden dicht. Daar staan we, samen in die kleine ruimte. Het zal slechts seconden duren. Oogcontact, haperende ademhaling. Wat nu? Als we wat willen, moet het snel. We staan dicht bij elkaar, een voorzichtige aanraking. En dan, als we er al bijna zijn; een zoen. Toch nog overdonderend, niet zachtjes, maar met een enorme stoot passie voel ik mij tegen de wand aangeduwd worden.

Ik haal mijn jas en sluit alles af. Mijn telefoon stop ik weg. Ik wil niet in de verleiding komen. Toch loop ik met een omweg naar de uitgang. Zijn kamer is donker. Ik kijk nog even naar binnen en voel een lichte spanning verdwijnen. Eenmaal buiten sta ik alleen in de fietsenstalling. Hij is er niet en ook geen berichtje op mijn telefoon. Het is goed zo. Ik wilde het tenslotte zelf. Het zal vanzelf slijten. Bij de nieuwjaarsreceptie volgend jaar zal het vast over zijn, toch?
Geschreven voor de januari opdracht ‘Flashback’ van de hyve CdlC.

Geef een reactie

