De ontmoeting

Ik geloof er eigenlijk niks van. Als mensen aangeven dat het echt niet uitmaakt in wat voor soort auto ze rijden. Wij zijn in ieder geval niet zo. Als ik in een mooie wagen mag stappen, is dat al meteen goed voor mijn humeur.

Als wij op vakantie gaan naar de USA, dan wordt er niet zomaar een huurauto uitgekozen. De auto vormt een groot deel van ons vakantie plezier, we brengen er tenslotte ook aanzienlijk wat uurtjes in door. Het moet dus een auto zijn waar ik al een glimlach van krijg als ik hem op de parkeerplaats zie staan.

In de USA wil je dan natuurlijk ook in een Amerikaan rijden. Toen de verhuurder dus vroeg of we een Dodge wilden, klonk dat al goed. Nadat er nog ‘Charger’ achteraan werd gezegd, zag ik mijn wederhelft gaan glimmen. Eenmaal buiten vond ik hem inderdaad prachtig, maar mijn lief was zelfs nog verder in extase; ‘Het is zelfs het 2011 model!’

Met veel plezier werd de bagage dus in zeeën van ruimte achterin gegooid. En toen we op de startknop drukten… wat maakte ie een heerlijk zwaar oer geluid. Dit was echt genieten. We hadden ook echt bekijks met deze prachtige nieuwe bolide. Aan aanspraak op parkeerplaatsen en op ferry’s geen gebrek. Zelfs bij het aankomen bij een motel werden we een keer verrast door een reactie van een jongetje van een jaar of vijf; ‘That’s a great car. Later, when I’m older, I’m going to buy the same one, but then in red.’

Met onze auto zoefden we deze zomer dus gestaag het land door. Onder het motto ‘Don’t be gentle, it’s a rental’ werden aardig wat onverharde wegen aangedaan. En natuurlijk was dit een auto waar je op de hoofdwegen het gaspedaal ook heerlijk omlaag kan drukken.

Wat doe je als je voor een rood verkeerslicht naast het net iets oudere model Dogde Charger komt te staan en je uitkijkt op een brede rechte weg in the middle of nowhere? Dan kijk je even bij elkaar naar binnen en als het dan groen wordt, dan ga je! Er moet tenslotte gewonnen worden! Dat geluid uit die auto was echt heerlijk.

Maar dat genietmomentje was van korte duur. Het geluid werd al snel overtroffen door de sirene achter ons en toen ik het zwaailicht naar binnen zag schijnen, ging er direct een andere vorm van adrenaline door me heen.

De eerste keer in de States was ik overdonderd door alle nieuwe dingen die ik zag. Het was allemaal echt zoals op tv; de gele taxi’s, de schoolbussen, de straten. Dat dacht ik nu weer toen ‘the police officer’ uitstapte en naar ons liep. Macho look, in uniform en met donkere zonnebril; duidelijk strak in functie. Dat doen ze goed, een basisgevoel van angst en onderdanigheid zit er al direct in.

‘Do you know the speed limit here?’
‘Uhhh, yes, that’s 55 mph, sir’
‘Do you know how fast you were going?’
‘Uhhh, a little bit faster than that, sir’
Dat we daar niet over in discussie moesten gaan, wisten wij ook wel met een teller op 80 mph.
‘Drivers license and car insurance papers’
Toen kwam er een voor hem raar uitziend Nederlands rijbewijs en bij de autopapieren het verhaal dat het een huurwagen was. Zijn routine werd duidelijk in verwarring gebracht. Wat moest ie hier nou weer mee.

Als brave schoolkinderen hoorden wij aan dat we de wet behoorlijk overtreden hadden, dat er stevige geldboetes en zelfs ‘jailtime’ gegeven kon worden. En toen kwam de verlossende uitspraak dat hij onze vakantie hiermee niet zou verzieken en we dit als een stevige waarschuwing moesten beschouwen.

Die boodschap was luid en duidelijk aangekomen. Netjes aan de snelheid houdend reden we verder. We waren nog uren danig onder de indruk. Deze ontmoeting zou altijd deel blijven uitmaken van de verhalen over deze vakantie. Ook de dag daarna hielden we ons aan alle snelheidslimieten. Daarna zakte het beangstigende gevoel wel ietsje meer weg, maar zoveel te hard rijden, dat hebben we maar niet meer gedaan.

Geschreven voor de september opdracht ‘De Ontmoeting’ van de hyve CdlC.
Soms kan een ontmoeting je leven veranderen. Onverwacht of juist gepland, verrassend, uiterst saai of beangstigend, spannend, opwindend, verlangend naar meer of opgelucht dat het voorbij is……. Vertel ons over ‘De Ontmoeting’.

7 gedachtes over “De ontmoeting

  1. Een gentlemen. Als toerist in Nederland moet je gelijk handje contantje afrekenen.
    Ik ben op doorreis geweest in Amerika. Florida, Virginia, Niagra Falls, Boston en geeindigd in New York. New York staat tot op de dag van vandaag nog op mijn netvlies gebrand. Yellow Caps, Empire State Building, Staten Island, Broadway, Manhatten en het WTC, allemaal geweldig.
    8 september 2001 ben ik naar huis gegaan. Heb je ‘m? Bizar he?
    Ik denk daar nog weleens aan.

    • Ja, New York vind ik ook helemaal fantastisch. Inmiddels al meerdere keren geweest. Maar ik dus pas na die 11 september. Het lijkt me inderdaad wel een vreemde ervaring als je beseft dat je het WTC in ‘zijn laatste dagen’ hebt gezien. Nog een keer terug om Ground Zero te zien?
      Wat ik ook kan aanraden is om met ‘the fourth of July’ eens in the States te zijn. De festiviteiten die je dan meemaakt zijn ongekend groots (zoals alles daar natuurlijk…).

      • Ja alles moet daar groot zijn, lijkt ‘t. Ik had in de Mc Donalds in New York een BigMac menu besteld. Haha, echt ongelooflijk. Ik ben er nog beroerd van.
        Trouwens, ik ben ook in Orange County geweest. Een stadje, waar bijna alleen maar gepensioneerde en veramerikaanste Nederlanders wonen. Echt grappig was dat.
        Ja ik zou er best nog eens heen willen.

      • Haha! Een BigMac menu bestellen! Dat had ik inderdaad snel afgeleerd. Ik houd het bij de kleinste burger met de kleinste frisdrank en dan zijn ze altijd verbaasd dat ik echt geen frietjes erbij wil… Maar wat ik niet kan weerstaan is Starbucks… (en die zitten er dan veel te veel in NY!)

Geef een reactie

