Dansles

Op mijn 14e ging ik op dansles. Vast zoals dat bij vele meisjes op die leeftijd gaat; met je vriendinnen. Ik vond het fantastisch. Het was ook het begin van ‘het uitgaan’. Op vrijdagavond hadden we les en op zaterdagavond was er ‘vrij dansen’. Van de beginnersgroep, gingen we naar Brons, daarna kwam Zilver, Zilver ster 1 en toen we twee jaar later met Zilver ster 2 startten was meer dan de helft van de meidengroep afgehaakt.

Ondanks het kleiner worden van de groep, bleef er één groot probleem; er waren meer meisjes dan jongens. Na elke nummer moest er geruild worden. De meisjes aan de kant liepen de dansvloer weer op en kozen met wie er geruild werd. Ook de inmiddels gevormde dansstellen deden hieraan mee, maar als je daarmee ruilde, wist je dat je bij de volgende wissel weer aan de kant zou staan.

Dit was vast een van de redenen dat zoveel vriendinnen van mij al afgehaakt waren. Een klein aantal had een vaste partner gevonden, maar ik dus niet. Ondanks het gedoe met het ruilen bleef ik het leuk vinden. Ik had gevoel voor het ritme, de pasjes, de houding; ook zonder partner kon ik thuis uren in de kamer ronddraaien.

Na onze les kwam een volwassenen les. Wij verlieten dan altijd druk kletsend de zaal en besteedden er nooit aandacht aan. Totdat de dansleraar in onze les vroeg of er dames waren die de volgende les wilden blijven; hier waren namelijk standaard dames te weinig. Na een hele korte aarzeling gaf ik aan wel te willen. De luxe om op de dansvloer te mogen blijven staan zonder het initiatief tot ruilen te hoeven nemen, was te goed om te laten schieten.

Een beetje schuchter wachtte ik tot de les begon. De veiligheid van mijn vriendinnengroep om me heen was volledig verdwenen. Al snel had ik in de gaten dat er evenveel dames als heren waren. Er zou dus helemaal niet geruild gaan worden deze les. Dat maakte me nog zenuwachtiger. Ik zat gewoon een uur vast aan degene die zodadelijk op mij afstapte. Het kon dus ook een uur ellende worden. Die gedachte was al snel uit mijn hoofd, toen ik hem op me af zag lopen. Mijn gezicht sprak zeker al boekdelen, want er volgde meteen een charmante glimlach. Ja, ik was onder de indruk, ik was zelfs bijzonder onder de indruk. Dit was wat anders dan de puberjongens in mijn dansles.

Met een galante armbeweging werd ik de dansvloer opgevraagd. Mijn vriendinnen hadden het vast enorm overdreven gevonden, maar ik vond het heerlijk. Ik voelde me meteen ook geen meisje meer, maar een echte dame. Het werd een tango les. Niet met de modernere muziek waar wij in onze les op dansten, maar met muziek die er naar mijn gevoel veel beter bij paste. Het ging allemaal net wat langzamer, maar misschien juist daardoor met veel meer gevoel. Dat gevoel zat er bij mij voor het dansen al in, maar werd na de eerste maten snel heviger. Duidelijk leidde hij mij de eerste passen achteruit. Ik hoefde eigenlijk niet eens na te denken. Zijn rechterhand lag stevig op mijn rug. Dat was wel wat anders dan tijdens mijn eerdere lessen, waar de arm van de jongen dan net slapjes het bochtje om mijn schouder maakte.

Dit was dansen met passie. Al snel gingen we op in het ritme -slow-slow-quick-quick-slow-slow-quick-slow- en zonder rijzen en dalen gleden we zoals het hoort over de dansvloer. In het begin had ik nog oog voor de dansleraren die stelletjes aanschoten over hun passen en houding. Bij ons kwamen ze niet en als in een trance gingen wij door. Het nummer was heerlijk lang, maar uiteindelijk toch ook eigenlijk te kort. Dit had wel een uur mogen duren. En nog wel langer dan dat ook.

Astor Piazzolla – Milonga del angel

Geschreven voor de oktober opdracht ‘Shall we dance’ van de hyve CdlC.
Kom en dans met ons. Laten we ons verliezen in het ritme, laten we ons onderdompelen in de muziek en gaan waar ons lichaam ons heen leidt. Kom, laten we dansen!

Meer dansblogs
~ Leid mij
~ Dans vol senstatie

9 gedachtes over “Dansles

Geef een reactie

