Kraamtijd

 
De kraamtijd. Zo worden de eerste zes weken na een bevalling wel eens genoemd. Ik kan er inmiddels over meepraten en vertellen dat het een heftige tijd was waarin er van alle kanten zoveel op me afkwam, dat ik soms simpelweg even het dekbed over mijn hoofd wilde trekken, zodat ik niemand hoefde te zien.

De eerste dagen werd het huis volledig overgenomen door de kraamverzorgster. Het was een fantastische dame, maar ik had er moeite mee om alles los te laten. Naast de baby-lessen voor mij als nieuwe mama, vloog ze door het huis. Ze vroeg niets, maar deed alles. Ik hoorde de wasmachine en vaatwasser overuren maken. Naderhand moest ik soms zoeken waar zaken waren gebleven, maar bovenal bleef de verbazing; hoe deed ze dat allemaal in die korte tijd?

Nog meer impact had natuurlijk het nieuwe gezinslid. De eerste dagen vulde hij zijn tijd met slapen, drinken, volle luiers produceren, badderen en weer slapen. Hij vond alles best. Maar dat eigen willetje kwam al snel; hij keek rond en liet merken of iets leuk of niet leuk was. Niks mis met zijn longetjes. Slapen deed hij het liefst in mama’s armen. Mama kon dan wel een poging doen om hem vervolgens in bed te leggen; hij liet zich niet om de tuin leiden. Zodra zijn kleine achterwerk het matras raakte, gingen zijn ogen open en liet hij horen dat dit niet de bedoeling was.

Mama zelf had trouwens ook wel wat hersteltijd nodig. Ook daar is een toepasselijk woord voor bedacht; ontzwangeren. Om te beginnen herkende ik mijn lijf niet meer terug; modelletje hangbuikzwijn zonder buikspieren met striae, stuwing en een enorm jeukende huiduitslag. Niet prettig. Waar ik het meeste last van had waren de zwangerschapshormonen. Althans, daar wijt ik het maar aan. Ik was een emotionele drama queen en huilde om alles.

Al snel kwam ook de buitenwereld in beeld. Om te beginnen de directe familie, maar niet veel later ook de rest. Ik had het al zo druk met de kleine, mezelf en alle veranderingen, dat ik daar soms moeite mee had. Ook het consultatiebureau liet van zich horen. Als eerste een huisbezoek en vervolgens een afspraak op het bureau zelf. De term consternatiebureau had ik wel eens gehoord. En inderdaad, een dag na de afspraak zat ik al met de kleine bij de huisarts. Die overigens aangaf dat er niets aan de hand was.

Inmiddels is de rust in huis weer enigszins teruggekeerd. Het nieuwe gezinnetje heeft een ritme gevonden en ook de kersverse mama herkent zichzelf weer. Het klopt wel dat daar zes weken voor nodig zijn.

16 gedachtes over “Kraamtijd

    • Zo, jij bent snel met reageren! Leuk! Het was zo leuk om al die kaarten te krijgen; ik ben zelf sinds die tijd ook weer meer attent geworden met het sturen van kaartjes…

  1. Mooi geschreven! Ik kan er zelf niet meer over meepraten, maar kan me wel wat voorstellen bij zo’n hectische periode. Mijn zus heeft van te voren ook gezegd dat ze niet meteen zouden bellen zodra hun kindje geboren was. Eerst wilde ze even weer op adem komen; achteraf gezien maar goed ook na zo’n zware bevalling. Ik wens jij en je gezin een hele fijne tijd toe en natuurlijk alvast een fijne jaarwisseling 🙂

    • Zo heb ik inmiddels ook de tips gehoord om de geboortekaartjes niet te snel te versturen en meteen alvast een kraamfeest veel verder weg te plannen.
      Dank voor je reactie!

  2. Mooi omschreven en fijn dat de rust een beetje
    terug is…je hebt gelijk te veel lezen doet
    niet altijd goed, luister naar je eigen (mama)gevoel;-)

  3. Merel,
    Sorry door mijn verhuizing ook even van de hyves wereld af geweest en daarom lees ik dit (h)eerlijke blogje van jou over je kraamtijd nu pas. Je beschrijft het goed, je zit heus niet alleen maar op een roze wolk te zitten. Af en toe wordt je rauw met je voetjes op de werled gezet. Maar ach, het went wel en er blijven zoveel mooie geniet uren over om van je manneke te genieten.
    En pak af en toe een monent voor jezelf dat blijf je een lieve geduldige Mama door.

  4. Pingback: Tweede kraamtijd | Merel

Geef een reactie

