Welk type ouder ben jij?


Voor deze kersverse moeder gaat er een compleet nieuwe wereld open. Behalve dat het prachtig is, heb ik ook last van onzekerheid. Hoe moet ik het doen? Doe ik het wel goed? Vervolgens ga ik op zoek naar kennis. Internet staat er vol mee en er zijn boeken genoeg om de hele kindertijd door te komen. Ik kom onderwerpen tegen waar ik überhaupt nog niet over heb nagedacht. De vraag is dus of al dat lezen mij wel helpt.

Ik denk nu al na over opvoeden. Zelfs in de eerste babyfase zijn er al meningen, bijvoorbeeld over het wel of niet laten huilen van je baby en je kleine leren om in het eigen bedje in slaap te vallen. Lief en ik bespreken hoe het bij ons thuis ging en hoe onze vrienden het aanpakken door te benoemen wat wijzelf vooral ook en juist niet zullen gaan doen. Vervolgens vragen we ons af of je je voornemens in de praktijk wel volhoudt. Verval je misschien niet automatisch in wat je zelf van huis uit hebt meegekregen?

Dat lezen bracht mij ook bij een mooie beschrijving van acht type moeders door J/M voor ouders. Op hun site zijn uitgebreide omschrijvingen te lezen. Hieronder volgt een korte samenvatting per type, waarbij ook de valkuilen zijn genoemd. Naar mijn idee gelden ze net zo goed voor vaders, vandaar dat ik het over ouders heb. Uiteraard zijn alle types prima en zijn er bij iedereen vast meerdere types van toepassing. Maar het blijft leuk om te kijken waar je je het meest in herkent, toch? Zelf ben ik dan het georganiseerde type. Bovenaan dit schrijven kan je aangeven welke op jou het meest van toepassing is en kan je bij de resultaten kijken hoe het met de rest van de lezers is gesteld.
 

De acht oudertypes

1. Consequent
Jij neemt de beslissingen. De regels zijn duidelijk. Je kind weet waar het aan toe is, maar leert wellicht minder zelf beslissingen te nemen met de daarbij behorende afwegingen.

2. Hartelijk
Je bent positief ingesteld en looft goed gedrag. Je kind voelt zich gesteund. Door het vermijden van conflicten kan er onduidelijkheid ontstaan en kan je kind misschien minder goed met kritiek omgaan.

3. Georganiseerd
Je gezin is een strak georganiseerd bedrijf, alles loopt op rolletjes. Je kind geeft dit een veilig gevoel. Door het vasthouden van de planning is er mogelijk te weinig aandacht voor je kind als deze hier tussendoor om vraagt.

4. Gevoelig
Je stimuleert je kind om gevoelens en gedachten te uiten. Je kind ontwikkelt zelfvertrouwen en sociale vaardigheden. Als ouder kan je op deze wijze ook teveel tijd met je kind besteden, waardoor je kind te sterk naar jou trekt en je jezelf teveel opoffert.

5. Bezorgd
Je wilt alles perfect doen. Je ziet snel de risico’s en rampscenario’s en behoedt je kind daarvoor. Je kind kan teveel beperkt worden door het merken van jouw angst, of doordat hij afgeremd wordt om zelfstandig dingen te ondernemen.

6. Relaxt
Je vindt een fijne sfeer en ruimte om te ontdekken belangrijker dan controle. Je kind kan zichzelf zijn en zich ontplooien. Je kind heeft echter ook regelmaat en structuur nodig. Dit geeft een veilig gevoel en leert het opbrengen van discipline.

7. Coachend
Je geeft je kind de ruimte, maar houdt hem wel in de gaten. Je kind leert zijn eigen afwegingen te maken. Je handelt meer vanuit je hoofd dan vanuit je hart. Het gevaar van vrijheid geven is dat je je kind meer verantwoordelijkheid geeft dan hij aankan.

8. Speels
Je bent zorgeloos. De sfeer is positief. Problemen worden met humor opgelost, of verdwijnen naarmate de tijd verstrijkt. Dit kan tot gevolg hebben dat je kind gevoelens niet uit, wat tot verheviging ervan kan leiden.

16 gedachtes over “Welk type ouder ben jij?

  1. Ik pas in geen hokje, ik ben van alles een beetje. Dat komt omdat ik op mijn gevoel af ga. Dat toetste ik soms wel bij ervaren moeders. maar ik nam mijn eigen besluiten. Ik ken mijn kind het best.
    En liefde krijgt een kind nooit genoeg, al bestaat dat niet alleen uit lievigheid, maar soms ook uit strengheid. Ik moet hem helpen een waardevol mens te worden.

  2. Eerst koos ik gevoelig, daarna speels. Ik weet het niet, eigenlijk. Het hangt van de situatie af, je eigen stemming, die van het kind (ik heb twee heel verschillende koters) en dan nog veel meer factoren.
    Oh, verwacht trouwens niet dat je het altijd goed zult doen, hoor. Opvoeden werkt twee kanten op. Dat is juist het avontuur. Het leven. Als ik jou was zou ik er vooral van genieten. Maar dat doe je vast al.

    • Oh, trouwens, ik klikte zelfs zonder de uitvoerige verklaring te lezen. Typisch ikke, klikken op het woordje en dan pas lezen. Nu had ik ook alle andere dingen wel aan kunnen klikken.
      Ergo: niemand is volgens mij slechts één type, je bent altijd een combinatie van meerdere types, misschien wel allemaal.

  3. Wees gewoon jezelf, volg je intuitie die mede gesuurd is door je eigen ervaringen en negeer dat lijstjesgedoe. Onzekerheid is nergns voor nodig. Zijn de kids aan het puberen dan heb je toch niets goed gedaan, zijn ze eenmaal rond de dertig dan waarderen ze hun opvoeding.

  4. Volg maar grotendeels je gevoel en zit jezelf niet in te delen in het ene of andere type… mijn ondervinding, als mama van twee tieners, is dat het uiteindelijk het temperament van je kinderen én de levensfase waarin ze zich bevinden dat bepaald hoe je ermee moet/zal omgaan. Veel succes 😉

Geef een reactie

