De wolf, de geit en de kool

Al een aantal keer heb ik ’s avonds als lief thuis komt verteld dat er vandaag weer een gevalletje ‘wolf, geit en kool’ was. Ik weet trouwens nog precies waar ik het raadsel van de wolf, de geit en de kool ontdekte. Dat was in mijn kleuterjaren in het Evoluon. Het Evoluon was toen nog een museum over wetenschap en techniek waar je veel zelf kon bedienen. Het raadsel van de wolf, de geit en de kool loste je op door knoppen in te drukken. Hoe dat met die knoppen precies werkte weet ik niet meer, maar ik weet nog wel dat ik het fantastisch vond.

De hoofdrolspelers in mijn voorvallen zijn een baby en twee poezen. Poes 1 ruikt eten al van kilometers afstand. Poes 2 proberen we een zo mooi mogelijke oude dag te geven, maar het afscheid lijkt helaas snel te komen. De baby heeft een lekker stemvolume waarmee hij aangeeft dat hij iets wil. Zodra hij de gewenste aandacht heeft, ben je ook wel even met hem zoet. Dat is natuurlijk ook meestal het leuke aan baby’s.

Het begint bijvoorbeeld ’s ochtends met het ontbijt. Ik maak een flesje klaar. De baby heeft hoorbaar honger. Poes 2 komt de keuken in. Ik ben blij verrast dat Poes 2 trek heeft. Een flesje geven kost wel een half uurtje, ik vind het zielig om Poes 2 zo lang te laten wachten. Als ik Poes 2 echter eten ga geven, is Poes 1 er ook binnen een minuut, die heeft uiteraard ook recht op eten. Ik kan het wel ook voor Poes 1 klaar zetten, maar Poes 1 heeft het sneller op dan Poes 2 en Poes 2 eet meestal ook lang niet alles op en dan verhuist Poes 1 uiteraard naar de bak van Poes 2. Het flesje geven gebeurt niet in de keuken, dus ik kan het niet bewaken. Ik kan ook niet alles meeverhuizen naar de baby. Dan maar Poes 2 in de keuken laten eten en Poes 1 elders haar voer geven. Natuurlijk ziet Poes 1 de bui al hangen en komt dus niet een minuut later. Het is een open keuken en ik kan toch moeilijk op dat moment de rest van het huis gaan doorzoeken naar Poes 1, zeker als de baby inmiddels duidelijk te kennen geeft ook ontbijt te wensen.

Omdat het elke dag toch net iets anders gaat, is de oplossing elke dag ook maar weer een andere. Dat is het verschil met de wolf, de geit en de kool; het belang van iets voorrang geven is daarbij niet aanwezig. Een huilende baby heeft uiteraard voorrang, een lief mauwende zieke Poes 2 komt daar dan achteraan. Soms krijgt Poes 1 toch het overgebleven voer van Poes 2. Zij is tenslotte ook een beetje zielig, omdat ze door alle veranderingen in huis minder aandacht krijgt.

Sinds vandaag is er een nieuw obstakel bijgekomen. De poezen weten wat in huis verboden terrein is. Zo mogen ze niet op het aanrecht. Ook al staan er open pannen waar heerlijke geuren uitkomen, ze proberen het niet eens. Maar nu kwam ik terug na het verschonen van een luier en potverdorie; Poes 1 heeft zich heerlijk in de box genesteld. Dat is al weken goed gegaan, maar blijkbaar gaat ze het toch proberen. Heel even moet ik lachen, maar Poes 1 voelt al meteen dat het foute boel is. Ze vertrekt voordat ik ook maar iets heb hoeven doen.

Ik heb me er maar bij neergelegd dat mijn versies van de wolf, de geit en de kool soms niet helemaal succesvol aflopen. De varianten zijn niet altijd vooraf goed in te schatten, ook heb ik geregeld onvoldoende tijd om het raadsel eerst op te lossen, omdat mijn aandacht dan al afgeleid wordt door de baby. Ik eindig als het ware geregeld met een aangevreten kool.

10 gedachtes over “De wolf, de geit en de kool

  1. Dit soort raadsels zijn altijd leuk. Vooral omdat je uren gaat nadenken en het antwoord uiteindelijk super-obvious blijkt te zijn. En dan heb je zo’n standaard ‘ojaaaa natuurlijk!’-moment.

    Dus. Wat is het antwoord? ^^
    Haha.

    Leuke blog.

    JD

  2. Pingback: Een othematoom | Merel

Geef een reactie

