De ijskoningin

Ik kijk op mijn telefoon. Belt hij nou alweer? Ik druk hem weg. Er volgt geen signaal dat er een bericht is ingesproken. Na het achterlaten van twee berichten heeft hij dat gelukkig opgegeven. Hoelang duurt het nog voordat hij stopt met bellen? Heeft hij dan echt een plaat voor zijn kop?

Lang leve de nummerherkenning. Maar inmiddels had ik misschien beter een SMS kunnen sturen. Dat kost minder tijd dan dit frustrerende gedoe. Maar wat schrijf ik dan? ‘Geen verdere interesse.’ Zoiets? Ik had ook gewoon de telefoon kunnen beantwoorden, maar wat dan? Ik was al bang dat gisteren nog een staartje zou krijgen. Het frequente bellen van hem bevestigt mijn vermoeden volledig. Ik kan het wel gaan uitleggen, maar als hij dit zelf al niet aanvoelt, dan gaat een gesprek daar vast ook niet bij helpen.

De vrijdagmiddagborrel was uit de hand gelopen. Niet onbewust of ongepland. Ik was wel weer eens toe aan een avond met alles erop en eraan. Dus toen er aan de bar een flirterig gesprek met een niet onknappe oude bekende ontstond, wist ik hoe de avond ging eindigen. Het duurde me eigenlijk al te lang, voordat hij voorstelde bij hem thuis nog een drankje te doen. Ik had braaf op zijn voorstel daartoe gewacht, want inmiddels wist ik wel dat ik niet de aanzet daartoe moest doen. Dat werd zelden gewaardeerd. Door de jaren heen had ik wel geleerd wanneer ik welke rol moest spelen om mijn zaakjes voor elkaar te krijgen.

Dat ik de hele nacht was gebleven was al een unicum. Ik zag er simpelweg tegenop om met die sneeuw en gladheid naar huis te gaan. Mijn auto stond nog op het werk, dus dat maakte het nog ingewikkelder. Het was wel lekker geweest om zo op zaterdag in de vroege ochtend door de sneeuw naar het werk te lopen. Ik kon dan net zo goed binnen nog wat zaken afmaken. De portier groette me vriendelijk. Ik kwam tenslotte regelmatig in het weekend nog wat doen. Niets heerlijker dan dat. In de rust van een leeg kantoorgebouw je uitleven in e-mails naar alle medewerkers, zodat er maandag meteen de juiste actie kwam.

Die mails vielen meestal niet in goede aarde. Het interesseerde me echter niet of ik wel geliefd was. Daar was ik tenslotte niet voor aangenomen. In het verleden had ik er wel eens opmerkingen over gekregen. Die kon ik veelal als een boemerang weer teruggooien naar makers ervan. Als de mannen op mijn niveau werkten zoals ik waren ze juist goed bezig; zakelijk, kordaat en duidelijk. Maar als ik, als vrouw, dan toch eigenlijk hetzelfde deed dan was ik opeens hard en onredelijk?

Na een ochtendje werken is het tijd om huiswaarts te gaan. Ik verheug me op een lekkere douche en schone kleren. In de lift naar de parkeergarage zoek ik alvast mijn sleutels. Bij de auto aangekomen heb ik ze nog steeds niet gevonden. Ik draai de hele tas om op de motorkap. Vervolgens gaat weer mijn telefoon. Uit automatisme kijk ik naar het nummer. Onvoorstelbaar hoe hij volhoudt. Ik laat de telefoon gaan en zoek verder in mijn lege tas. Alle vakjes bekijk ik, ook al weet ik dat dit niets gaat opleveren. Ondertussen bedenk ik wat ik gisteren allemaal heb gedaan, want waar zijn die sleutels nou gebleven?

Er komt een signaal dat er een bericht is achtergelaten. Het derde dus al. Ik besluit ze af te luisteren, in de hoop dat me daarna te binnen schiet waar mijn sleutels zijn.

‘Goedemorgen dame, je sleutels liggen hier nog. Bel je even?’
‘Ik ga zo de deur uit en neem aan dat je je sleutels vandaag nodig hebt. Laat dus even wat horen.’
‘Ik heb je sleutels in je brievenbus gegooid. De groeten!’

Shit. Hoe ga ik dit nou weer oplossen.

Geschreven voor de februari opdracht ‘Sub Zero’ van de hyve CdlC.

12 gedachtes over “De ijskoningin

  1. Haha gister iets soortgelijks, alleen ging ik een pakketje ophalen bij de buurman en vergat dat de deur ook dicht kon slaan.. Dus ik kom terug en kan het huis niet meer in.. Niceeeee
    Maar erg leuk geschreven en uiteindelijk is alles goed gekomen hoor haha!

Geef een reactie

