Sudoku

Sinds een half jaartje heb ik een nieuwe beste vriend. Geleidelijk heeft hij een onuitwisbare plek in mijn leven ingenomen. Op de moeilijke momenten wend ik mij tot hem. Hij zorgt dat ik even stop met piekeren. Hij geeft afleiding van hetgeen waar ik maar niet los van kan komen. Het duurt soms even voordat hij mijn volledige aandacht heeft, maar als het zover is, dan blijf ik in zijn greep. Na ons momentje samen ben ik vaak iets rustiger en kan ik alles weer wat meer van een afstandje zien en relativeren.

In het begin van mijn zwangerschapsverlof ben ik dagelijks de sudoku in de krant gaan maken. Daarvoor had ik dat nog nooit gedaan. Ik had simpelweg meer tijd en was ook niet meer zo mobiel voor allerlei actie met mijn dikke buik. Het begon als tijdverdrijf, maar naarmate de tijd thuis met dikke buik vorderde zette ik de sudoku steeds vaker in om zorgen een halt toe te roepen.

Ik had verwacht dat even lekker thuis zijn me van al het gepieker zou verlossen. Voorheen kon mijn werk me namelijk op die wijze ook ’s avonds nog in beslag nemen. Het wat langer afscheid nemen daarvan leek me zodoende een kleine verademing. Inmiddels heb ik ontdekt dat er dan wel iets anders komt waar ik me druk over maak.

Het begon thuis met de bevalling die zich maar niet aandiende en vervolgens tijdens de ziekenhuisopname waar ik ook maar in een bed zat te wachten op activiteit van mijn lijf. Ik heb toen veel sudoku’s gemaakt. Daarna weer thuis als rustmoment tussen flesjes en huiltjes en ook toen hij voor het eerst ziek in bed lag. De sudoku leidde even af.

Ik ga niet beginnen aan sudoku boekjes. Ik wil dat deze verslaving zich beperkt tot één sudoku per dag. Anders ga ik me vast weer zorgen maken over mijn sudoku gedrag en verliest het zijn bijzondere rustgevende gave. Om mijn sudoku tijd deze keer te rekken heb ik er een foto van gemaakt en er dus een stukje over geschreven. Fotograferen en schrijven leiden namelijk ook wel af, maar toch zie ik daar kans ondertussen nog te blijven piekeren.

14 gedachtes over “Sudoku

  1. Haha, bijzonder, sudoku’s die je helpen om het piekeren te stoppen. Ik zóu er juist van gaan piekeren (maar dat is op een hele andere manier uiteraard ;-)). Fijn dat het je afleiding kan bieden wanneer je dat nodig hebt! Lang leven de sudoku.

  2. Wel sudoku’s interesseren me niet zo, mijn man dan weer wel en zo raken ze in de krant dan toch ingevuld… het helpt hem zijn geheugen scherp te houden zegt hij 🙂

Geef een reactie

