Tweede keer ziek

Het zou een spannende week gaan worden; jij naar de kinderopvang en ik voor het eerst weer werken. Zodoende waren we maandag en dinsdag al een paar uurtjes op de kinderopvang om te wennen. Ook dat was eigenlijk al spannend en vooral voor mij waren dat dagen vol emoties.

Maar toen ging je woensdagavond weer overgeven. Het leek een herhaling van de eerste keer dat je ziek was. Vervolgens waren de geel gevulde luiers weer terug en ik raakte in paniek. Je was nog geen week beter geweest. Donderdag gingen we naar de huisarts. Die noemde het simpelweg dikke pech. Je had gewoon snel weer een nieuw virus opgepikt. Als je maar bleef drinken en plassen, zou het vanzelf weer overgaan.

Enigszins gerustgesteld pakten we de draad weer op met jouw luierspuiterij en alles wat je bij je beentjes en rug er uit wist te duwen. De wasmachine draaide bijna continu en ik hield me voor dat na vijf dagen het ergste voorbij moest zijn. Maar het ging niet over. Je ging alleen maar meer dunne ontlasting produceren. Ik aaide je zondagmiddag over je hoofdje en voelde ik het nou echt? Was je fontanel ingezonken, een teken van uitdroging?

Begin van de avond zaten we bij de weekendhuisartspost. We kregen een middel mee om de vochtbalans te herstellen. Als het niet aansloeg, moesten we naar het kinderziekenhuis. En zo kwamen wij dus ‘s nachts aan op de spoedeisende hulp en werd je opgenomen.

Via een sonde door je neus ging een grote hoeveelheid vocht je lichaampje in. Het sloeg niet direct aan, wat maakte dat je nogmaals vier uur lang een continue stroom toegediend kreeg. Wat heb je gehuild. Je darmen leken alles er direct weer uit te spuiten. Ondertussen stond ik je maar schoon te maken. En mee te huilen. Misschien niet de juiste emotie naar jou toe, maar ook ik was niet meer te houden.

Zo zijn we nog twee dagen en nachten doorgegaan. Ik bleef bij je en sliep ’s nachts nog een beetje naast je op een uitklapbed. Je had tenslotte de luxe van een privé kamer. Gezien de besmettelijkheid lag je in een isolatie kamer met een sluissysteem ervoor.

En toen ging het weer beter. Je wilde weer drinken en in kleine stappen werd de flesgrootte opgevoerd. Donderdag mochten we naar huis. Ook al zijn je darmen nog niet helemaal hersteld, dat laatste stukje ga je thuis opknappen. Je blijft een weekje thuis om weerstand op te bouwen tegen andere virussen die je tegen kan komen.

Het is raar, maar naar huis gaan was fijn, maar ook eng. Ik ben zo gefocust op de foute poeplucht, dat ik als het ware weer moet leren om van je te genieten. Komende week is je papa thuis, zodat ik alsnog kan starten met werken en jij lekker thuis kan blijven. Dat is een enorme geruststelling. Weer gaan werken en jou hele dagen niet zien is al spannend genoeg. De stap om je dan ook nog bij de kinderopvang achter te moeten laten, hoef ik gelukkig pas een week later te maken.

12 gedachtes over “Tweede keer ziek

  1. Merel. Tjee, dat is schrikken. Ik heb het toen hij anderhalf jaar was meegemaakt en dat was al zo eng.
    Vaak herstellen ze ook weer heel snel. Maar kan me voorstellen dat je heel erg geschrokken bent en hem nog niet uit het oog wil verliezen. Sterkte lieverd met hem en jezelf.

  2. Beste Merel,
    ik zit nooit meer op hyves maar “per ongeluk” las ik je bericht en kom zo op je blog terecht. Ik herken je verhaal vanuit mijn eigen situatie.
    Ik wens jou ( je vriend) en je kindje heel veel kracht en vertrouwen toe. Praat veel met je kindje, het lijkt alsof ze je nog niet verstaat maar uitleggen is heel belangrijk…
    Liefs,Margriet Hassink van de Guchte

  3. Ooh wat heftig meteen ook 😦 En dat voor zo’n kleintje… nu maar hopen dat hij zijn portie ziekte voorlopig wel gehad heeft, jeetje. Gaat het goed nu?

Geef een reactie

