Op pad met de kinderwagen

Als ik naar buiten ga met de kinderwagen is de wereld anders. Dat verbaasde me niets toen ik voor de eerste keer de deur uitging. Dat was voor een korte wandeling waarbij het al meer dan een kwartier duurde, voordat ik überhaupt buiten was. Heeft hij voldoende kleertjes aan? Dekentje en mutsje? Fototoestel? Zit alles in de luiertas wat we maar nodig zouden kunnen hebben? En daar gingen we! Ik had helemaal geen oog voor de omgeving. Ik keek alleen maar in de wagen.

Inmiddels is er een routine en ben ik een stuk sneller op pad. Nog steeds is de wereld anders dan voorheen. Dat ligt uiteraard deels bij mij. Vroeger deed ik alles op de fiets naast een volle werkweek. Ik was gefocust op de reden waarvoor ik onderweg was en had weinig aandacht voor andere zaken. Nu gaat alles wandelend en is er meer tijd daar ik minder dagen werk. Zo ben ik voor het eerst met mijn bloemkoolafval naar de kinderboerderij gelopen om de geiten te verblijden. Ik kreeg glimlachende blikken van voorbijgangers en werd zelfs aangeschoten voor een praatje.

Ook als ik naar het plaatselijke winkelcentrumpje ga, merk ik dat ik met de kinderwagen bekijks heb. Het zorgt voor warme blikken. Ik hoef niet eens te vragen of ik in een winkelpad ergens even langs mag. ‘Wat een lieve baby’ wordt er zonder aanleiding gezegd. Ik realiseer me dat de mensen die hier dan lopen ook geen volle werkweek hebben. Zij hebben vast net als ik meer tijd voor alles wat ze willen doen en zo vast ook wat meer aandacht voor hun omgeving.

Dat de wereld toch echt anders is, realiseerde ik me al lopende naar de kinderopvang. In een strak schema is er ‘s ochtends en aan het eind van de werkdag een heel ritueel bijgekomen. Daar ik dichtbij de kinderopvang en mijn werk woon, doe ik dit alles ook wandelend. Tijdens de paar dagen dat ik dit inmiddels gedaan heb, valt me op dat de extra aandacht voor de mama achter de kinderwagen ook tijdens werkspitsuren aanwezig is. Ik heb nog niet nagedacht over de straat oversteken, of auto’s stoppen al. En ook hier heb ik net zo goed leuke contacten onderweg.

Is het de kinderwagen? Straal ik iets anders uit, sinds ik achter een kinderwagen loop? Het maakt me ook eigenlijk niet uit. De wereld is er leuker op geworden en ik hoop dat dat zo blijft.

12 gedachtes over “Op pad met de kinderwagen

  1. Dat moet erg fijn zijn 🙂 En ja, wat Esra zegt, als de baby om zich begint te kijken lijkt het me nog interessanter! Maar voor nu klinkt het zo ook al goed…

  2. Haha, ik snap helemaal wat je bedoelt, ik heb ook altijd de nodige bekijks als ik met kat Chuck in zijn reismand over straat ga. Er is altijd wel iemand die even een praatje komt maken of een vertederd ‘awh’ laat horen, ik kan er altijd wel om lachen 😉 En in de supermarkt kijk ik toch stiekem ook altijd even in de kinderwagen als ik de schappen moet bijvullen, die kleintjes zijn gewoon té schattig, geniet ervan! 🙂

  3. Leuk beschreven en heel herkenbaar! Ook de foto; ik had destijds met de eerste een rode jas aan, maar heb vergelijkbare foto’s! Geniet ze!

    • Dankjewel! De wagen is een Easywalker, type sky. Hier in Nederland is hij in alle baby(internet)winkels te koop. Hij heeft een designprijs gewonnen en kwam bij de consumentenbond naar voren als beste koop. Hij voldoet aan alle criteria op de site die je noemt. Ik ben erg blij met het ding. Ook nu in de buggy-stand gebruik ik hem erg veel. Ritjes door de regen, in de felle zon en over het strand; de kleine vindt het allemaal prachtig!

Geef een reactie

