Schaapjes tellen

Ook al had ik me voorgenomen niet zo debiel tegen je te gaan doen; het gaat vanzelf.
‘Mama is hier! Ben je leuk aan het spelen? Ja, daar loopt de poes. Volgens mij moeten wij boven even je luier gaan wisselen. Houd je mama goed vast? Ja, we zijn in jouw kamer. Zo, lig je lekker? Voor de zekerheid doen we ook maar even je sokjes uit.’

Mijn stem gaat daarbij omhoog, er komt een emotioneel tintje bij en ik zeg alles overdreven duidelijk gearticuleerd. Ik hoef het niet eens uit te leggen. Bij baby’s verval je blijkbaar automatisch in babypraat. Ik heb gelezen dat dit gepraat de taalontwikkeling stimuleert, dus ik schaam me daar verder maar niet meer voor. Je reageert er duidelijk op, dus ik ga alleen maar meer praten. Helaas wordt het niveau van de gesprekken er niet beter op.

‘Even een schone luier pakken. Kijk, een hele nieuwe stapel Pampers met allemaal verschillende dieren erop. We hebben een poes, een hond, een eend, een koe en een schaap. Welke zullen we doen? Het is zo bedtijd, dus dan is het schaap het meest gepast toch? Dan zingen we weer slaap kindje slaap en kan je daarna schaapjes tellen.’

Papa vond dat ook wel grappig, dus dat werd een ritueel. Het schaap hoort bij je laatste luierwisseling. Vervolgens gooide papa op een avond je hele luierstapel overhoop. Er was geen schaap te vinden. Daarna werden je luiers gesorteerd. De schapen kregen een eigen stapel. Ze zijn gereserveerd voor de avond en mogen op andere momenten niet gebruikt worden, want anders komen we niet uit.

Ik durfde dit laatst op een feestje op te biechten aan een andere mama. Het bleek niet eens een raar fenomeen. Hier was het echter door haar al iets oudere zoontje gecreëerd. Die wilde opeens geen koeien meer, of alleen maar honden. We hebben dus nog wat voor de boeg.

7 gedachtes over “Schaapjes tellen

  1. Haha, je hebt zeker nog wat voor de boeg 😉 Ik kan me wel voorstellen dat je zo tegen je baby gaat praten – ik vind het officieel ook stom, maar god, zodra ik alleen ben met mijn zusjes konijn weet ik ook al van geen ophouden…

  2. Pingback: Kusje | Merel

Geef een reactie

