Eerste keer op de fiets

Al maanden had ik het erover. Ik zag het al helemaal voor me. Samen op de fiets. Jij voorop in je stoeltje en ik er achter. Gezellig keuvelend op pad. Geen wandelingen meer naar de kinderopvang, maar een nieuw ochtendritueel met ons fietstochtje erin. Ik bleef wel realistisch; ik had al een Jip en Janneke regenponcho voor je gekocht. Het passen van dat ding vond je in ieder geval fantastisch.

Een uitgebreide zoektocht volgde. Ik wilde niet zomaar een mama-fiets. Ik wilde een mooie met alles er op en er aan. We waren al wezen kijken in de winkel, maar het was toen nog wat vroeg. Eerst moest je zelf goed kunnen zitten en dat ging toen nog wel wat maanden duren.

Toen je het zitten door had, was dat het signaal om de fiets eindelijk te kopen. Bij de proefrit moest ik al wennen. Ik fietste altijd op een sportmodelletje, een beetje voorover hangend op mijn stuur. De nieuwe fiets was meer een oma-model; veel zwaarder en zo rechtop had ik nog nooit gezeten. Gewoon even wennen dacht ik.

Een paar dagen later konden we de fiets ophalen. En daar stond ie dan, met stoeltje en bijpassend windschermpje erop. Nog even fietsen en alles goed afstellen. Dat was deze keer helemaal wennen. Ook al heeft een mama-fiets meer ruimte tussen zadel en stuur voor het zitje, het opstappen vroeg toch echt om een nieuwe techniek.

De weg naar huis fietste ik over de stoep. Elke tien meter stopte ik en stapte ik weer opnieuw op. Dit moest ik toch even snel onder de knie krijgen. Toch werd ik wat zenuwachtig voor het echte werk, want met jou erbij werd het vast een heel ander verhaal. Kilo’s niet stilzittend gewicht er nog eens bij. En dat alles dan zo hoog in de lucht op die drukke fietspaden in ‘de grote stad’.

Dat eerste fietstochtje vond ik zodoende erg spannend. Ik moest even zoeken naar de juiste volgorde; jezelf klaarmaken, alles aan de fiets hangen wat mee moet, stuur op stuurblokkering en tot slot jij in je zitje. Daar gaan we vast nog handigheid in krijgen.

Het eerste tochtje ging naar de kinderboerderij. Een kort afstandje om even te oefenen. Zowel voor jou als voor mij. Gelukkig viel het opstappen reuze mee. Je had in eerste instantie alleen interesse in de kabels van de rem en versnelling. Ook al gingen we super langzaam over de drempels, je moest duidelijk nog even wennen aan al die bewegingen. Eenmaal bij de kinderboerderij hadden we beiden de smaak te pakken. Dit gaan we vaker doen. Veel vaker.

2 gedachtes over “Eerste keer op de fiets

Geef een reactie

