Kusje

Mondje

 
Je eerste woordje was poes. Niet zo verwonderlijk met zoveel aandacht voor Floortje. Daarna kwamen er snel verschillende woordjes. Ik weet niet eens meer in welke volgorde. Die woorden kwamen veelal door de baby-boekjes die je zelf steeds opnieuw wil doorbladeren. Wij blijven trouw namen en dierengeluiden produceren.

Sinds je door hebt dat die dingen er niet alleen in je boekjes zijn, wil je dat vooral laten weten. ‘Auto, auto, auto’, wordt er naar elke auto geroepen die we tegen komen, liefst nog met een wijzend vingertje erbij. We dachten even dat alles voor het gemak maar auto werd genoemd, maar we weten inmiddels wel beter.

Bij het wisselen van de luiers hebben we nog een ritueel geïntroduceerd. Want hoe houden we jou liggend op je rug voor die klus? Jij krijgt een luier in je hand en vertelt welk dier er op staat. Vervolgens maakt mama het geluid van dat dier en gaat het goed. Mama moet trouwens wel een andere luier omdoen dan je vast hebt, want afpakken is geen optie. Toen je hier ook ‘auto’ riep, zei mama ‘nee, nee dit is het schaap, bèèèhèè’. Waarop er nog feller ‘AUTO’ terugkwam. Mama riep nog wat bèèèhèè en keek toch maar even naar de luier toen ze hem weer afpakte. Krijg nou wat; er staat ook nog een tractor op.

Ook het woordje papa heb je inmiddels door. Maar het woordje mama hoor ik nog steeds niet. Nu heb ik gehoord dat de M een lastige letter is, dus ik ga er vanuit dat dat het is. Op een ander terrein win ik namelijk stevig van papa. Dat is het begrip knuffel en vooral kusje. Het is niet zo dat ik dat maar hoef te roepen en er een kusje volgt. Je bent wel selectief. Er moet wel een knuffel en kusjes sfeer zijn, maar dan gaan we samen los. En dat doe je alleen bij mama.

Nou ja, het kusje heb je nog niet helemaal door. Je neemt mijn wang in je mond en bijt zo hard je kan. Sinds je tanden hebt, probeer ik je te leren dat dat toch echt anders kan, zonder het mooie moment te verzieken. Gisteren beet je echter vol in mijn neus en moest ik me stevig inhouden. Maar na een minuut was ik dat wel weer kwijt. Want alleen mama krijgt kusjes. Papa krijgt een ‘aai aai’ mep in het gezicht. We hebben je tenslotte toch ook geleerd dat je Floortje aait, als je haar lief vindt?

Een gedachte over “Kusje

  1. Haha, ik zie het al voor me! Ik had helemaal geen idee dat baby’s moesten leren hoe je een kusje gaf, maar nu ik erover nadenk, is het best logisch – het is nog niet zo makkelijk. En arme papa. 😛

Geef een reactie

