Mama is een fabriek

Mama is een fabriek
 
Regelmatig ga ik met mijn kleine man naar onze bibliotheek. De prentenboeken staan in bakken gesorteerd op thema. Hij kan er zo prima bij en rent steevast naar de bakken van ‘transport’ om daar autoboekjes uit te halen. In het zithoekje gaan we ze dan samen lezen. Voor de variatie probeer ik elke keer ook wat boekjes uit een andere thema-bak tussendoor gelezen te krijgen. Met wisselend succes. Na een half uurtje is het wel weer tijd voor een volgende activiteit en verlaten we de bibliotheek. Wij nemen nooit boekjes mee; thuis hebben we er ook al zo veel.

Een paar maanden geleden wist ik al uit welke thema-bak ik de boekjes deze keer zou kiezen. In de bak ‘familie’ zitten namelijk ook boekjes over de baby in mama’s buik. Inmiddels was ook voor hem mijn buik duidelijk buiten proportie gegroeid en wist hij dat daar een baby meisje in zat. Het leek me we wel het moment om onze driejarige met wat boekjes daar wat meer over te vertellen.

Wonder boven wonder stond hij daar ook wel voor open. Samen gingen we de familie-bak door en, naast de autoboekjes, gingen er ook een paar ‘baby in de buik’ boekjes mee naar onze leesplek. Het was lastig om een boekje te vinden waar niet te veel tekst in stond; hele verhalen over andere mama’s hoefde nou ook weer niet, alsook waar de plaatjes hem aanspraken. Bij het boek Mama is een fabriek was het voor ons beiden raak, om verschillende redenen. Ik viel stil; ‘Pardon, ben ik een fabriek?’ De kleine man was vooral gecharmeerd van de mooie platen.

Het verhaal van het boek; Mama is een fabriek waar een kindje wordt gemaakt, en waar het kindje in haar buik groeit tot het zo groot is dat er geen ruimte meer is en de baby eruit moet. Ook daarna blijft mama een fabriek, die voor melk zorgt. Tot slot is mama wel een heel bijzondere fabriek, want er wordt ook heel veel liefde gemaakt.

De afbeeldingen zijn inderdaad bijzonder, maar weinig tekst kan dan ook weer lastig zijn. Een recensie die dit goed weergeeft: ‘De rode draad in het boek wordt gevormd door de prachtige illustraties, kunstwerken eigenlijk, van Fleur van der Weel. Zij laat, zeer cryptisch zien hoe papa en mama elkaar tegenkwamen, lief vonden en wat er daarna gebeurde. Althans, het is maar hoe je het uitlegt aan je kind. Deze lijn wordt doorgezet richting de bevalling, ook daar heb je weer zelf de keuze in de hoeveelheid details waarmee je je kind wilt opzadelen.’

Als je zelf echter het boek ook voor het eerst ziet en je kind stelt vragen; ‘Wat gebeurt daar nou?’ en je hebt er nog niet over nagedacht over hoe je het allemaal gaat uitleggen, daarvoor wilde je juist de boekjes uit de bibliotheek gebruiken, dan ben je even geen blije mama. Als je dan een poging doet en je ziet andere ouders in de bibliotheek gniffelend meeluisteren, dan wordt het er niet beter op. Mama worstelde zich dus door het mooie boek heen en zei daarna bijzonder snel; ‘Zullen we weer een autoboekje lezen?’

5 gedachtes over “Mama is een fabriek

    • En dit waren dan dus slechts de pagina’s in het begin! En ik zou net zo goed met andere mensen meegeluisterd hebben. Toen we daar binnen kwamen schrok een mama zich rot toen haar dochtertje zei ‘Kijk die dikke mevrouw heeft een baby in haar buik.’ Die mama draaide zich om en ik zag de opluchting op haar gezicht dat dat wel zou kloppen. Misschien al andere keren fout gegaan? Dat lijkt me ook zo’n mama moment dat je even niet blij bent…

Geef een reactie

