Tweede kraamtijd

Kaarten

 
Vier weken voor de uitgerekende bevallingsdatum stopte ik met werken. Wat een rust kwam er toen. Ik ruimde nog wat laatste dingen op, maakte eindelijk het fotoboek van de vakantie af en kwam sinds lange tijd weer eens toe aan het lezen van een tijdschrift op de bank. Ik wist toen al dat het de stilte voor de storm was, dat ik er nog maar even goed van moest genieten en vooral moest zorgen dat ik zo uitgerust mogelijk raakte. Daarna was de rust inderdaad voorbij. De eerste zes weken na de bevalling, de kraamtijd, vlogen om. Wat verliep dat anders dan de eerste keer.

Deze keer verwelkomde ik de kraamverzorgster met open armen. Vond ik het de vorige keer lastig dat iemand mijn huis schoonmaakte, ditmaal verheugde ik me op alles wat er in huis gedaan zou worden. Het was inderdaad heerlijk. De onzekerheid over het verzorgen van een baby maakte deze keer plaats voor herkenning en vertrouwen in mezelf. Ook al was het inmiddels vier jaar geleden, ik had de behendigheid snel weer te pakken.

De grootste verandering was de aanwezigheid van de grote broer die in deze tijd ook nog eens zijn vierde verjaardag vierde en voor het eerst naar school ging. De vorige keer draaide alles om de baby, juist om hem. Dat was deze keer anders. De aandacht moest verdeeld worden en de grote mijlpalen van de vierde verjaardag en het begin van de schoolcarrière gingen uiteraard niet onopgemerkt voorbij.

School betekende dat ’s ochtends niet alles meer op ons gemakje gedaan kon worden, want we moesten er wel om 8.30 uur zijn! En tussen de middag werd er thuis geluncht. Dat betekende dat er een uur was om naar huis te rijden, te eten en weer terug te gaan. De kleine dame ging mee. Zij werd dan uit de auto in een draagzak overgeheveld, omdat het tillen van de baby in een Maxi-Cosi na een keizersnede nog te zwaar was.

We hoopten in het weekend dan wel wat langer te kunnen blijven slapen, want na de nachtelijke flesjes voor de kleine dame, hield zij duidelijk van uitslapen. Helaas kwam Sinterklaas in het land en in de schoenzetkalender van de grote broer stond dat zowel vrijdag als zaterdag de schoen gezet mocht worden. Dat betekende dat we in het weekend nog wel eerder dan de andere dagen uit onze slaap werden gehaald, om mee te kunnen delen in het enthousiasme voor de gevonden pakjes.

Bij onze nieuwe dame waren die eerste weken zo anders dan bij de grote broer. Alles ging veel relaxter. Was de eerste keer het ritme van de baby heilig en werd alles afgestemd op diens slaap- en eetmomenten. Bij de tweede leerde ik dat wat flexibiliteit best kon. Bij de eerste vond ik het babygehuil en de slapeloze nachten zwaar. Bij de tweede verwachtte ik dit al en leek het allemaal zodoende mee te vallen. Soms voelde ik me juist bezwaard dat ons meisje minder aandacht kreeg dan haar grote broer toentertijd. Dat compenseerde ik dan maar tijdens de nachtelijke voedingen. Haar grote broer sliep al snel de hele nacht door, zij niet. Dus dan benutte ik dat meteen maar even als extra knuffeltijd.

Inmiddels is de kerstboom in huis gehaald en komen ook de eerste kerstkaarten binnen. Tijd om alle felicitatiekaartjes voor de geboorte in te plakken en de kraamtijd zo af te sluiten.

6 gedachtes over “Tweede kraamtijd

Geef een reactie

